سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که مردم را به خدا خواند و خود به کار نپردازد ، چون تیرافکنى است که از کمان بى‏زه تیر اندازد . [نهج البلاغه] 
»» نانو فناوری

            مقدمه

فناوری نانو،به عنوان فناوری نوظهوری است که اخیرا توجه کشورها را به خود جلب نموده است و سرمایه گذاری های کلانی در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است. اگر نگاهی به روند رشد مقالات و تعداد پتنت های موجود در این زمینه داشته باشید، ملاحظه خواهید کرد که این روند به صورت نمایی رشد نموده که این خود گویای توجه دولت ها و کشورها به این فناوری است.

خوشبختانه در کشور نیز ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تشکیل شده که دبیرخانه آن در دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری مستقر است. از اهداف اصلی این ستاد می توان به تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم اشاره نمود که برای دستیابی به این اهداف، برنامه راهبرد آینده(ده ساله) تدوین گردیده که به تصویب هیئت دولت هم رسیده است.

 

اهمیت فناوری نانو برای کشور ما

بسیاری از صاحب نظران و محققان فناوری نانو را مساوی آینده دانسته اند. به عنوان نمونه کمیته مشاوران رییس جمهور آمریکا در علوم و فناوری  در تایید برنامه ملی نانوتکنولوژی برای سال 2001، از فناوری نانو  به عنوان محور آینده جهان یاد می کند. به دلیل تاثیرات این فناوری بر اکثر صنایع و فناوری- های موجود، عقیده صاحب نظران این است که متخصصات رشته های مختلف بدون گرایش به مباحث نانو در دهه های آینده، فرصتی برای رشد اطلاعات و بیوتکنولوژی به عنوان دو دستاورد بسیار عظیم قرن بیستم، بدون بهره گیری از فناوری نانو دچار اختلال خواهند شد. از این جهت،این مسئله برای دانشگاهیان، محققان و مسوولان هر کشور امری حیاتی است.

به عبارت دیگر، می توان گفت در دنیای جدید، هر صنعت و فناوری که به عنوان اولویت کشور در نظر گرفته  شود، بدون تسلط بر ابعاد نانو، نمی توان در آن صنعت و فناوری حرفی برای گفتن داشت.

می توان دلایل زیر را برای اجتناب ناپذیری ورود کشورهایی چون ایران به حوزه ی نانو تکنولوژی اقامه کرد: (در آینده درباره هر کدام  توضیح خواهیم داد).

الف) تاثیر اساسی فناوری نانو در رشد و پیشرفت بسیاری از صنایع و فناوری ها.

ماهیت فرارشته ای علم و فناوری نانو به عنوان توانمندی تولید مواد،ابزارها و سیستم های جدید با دقت اتم و مولکول، موجب تعریف کاربردهای بسیار زیادی در عرصه های مختلف علمی و صنعتی شده است. بر همین اساس، کاربردهای بسیاری را در حوزه های دارو،غذا،بهداشت،درمان بیماری ها، محیط زیست، انرژی، الکترونیک، کامپیوترواطلاعات،مواد،ساخت و تولید، هوافضا، بیوتکنولوژی و کشاورزی، امنیت ملی و دفاع برای فناوری نانو برشمرده اند.

فناوری نانو بر تمام صنایع و فناوری ها تاثیر می گذارد و این تاثیر غالباً ریشه ای و بنیادین است. به عنوان نمونه، در بخش پزشکی و بهداشت، یک زمینه کاری بسیار مهم فناوری نانو، سیستم توزیع دارو در داخل بدن است. مصرف دارو در حال حاضر به صورت حجمی است؛ در حالی که سلولهای خاصی از بدن نیازمند آن هستند.در روش جدید، دارو با وسایل تزریق متفاوت با امروزه به صورت مستقیم به سمت سلولهای مشخص جهت گیری و به محل نیاز تحویل داده می شود. روشن است که این تحول در صنعت داروسازی چقدر ینیادین است.

ب) تاثیرات امنیتی فناوری نانو(فرصت و تهدید).

از نظر دفاعی،فناوری برای کشورها هم فرصت است هم تهدید. به لحاظ کاربردهای بسیار زیادی که این فناوری در امور نظامی می تواند داشته باشد،گرایش زیادی در بخش دفاعی کشورها به تحقیق و توسعه فناوری نانو صورت گرفته است. این کاربردها مواردی را از تولید لباسهای مانع خطر تا ساخت پرنده های بسیار کوچک، تجهیزات اطلاعاتی و بسیاری موارد دیگر در برمی گیرد که هم اکنون با حمایت وزارتخانه های دفاع کشورهایی چون آمریکا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی به صورت پروژه های تحقیقاتی در حال انجام است. از این جهت این فناوری برای برخی کشورها یک تهدید محسوب میشود. اما برای کشورهایی که بتوانند با استفاده از روند موجود، جایگاهی در آینده امنیت جهانی برای خود ایجاد کنند ، یک فرصت خواهدبود. با توجه به اینکه این کاربردها متنوع است. هر کشوری می تواند زمینه ای را برای پیشگامی در جهان از آن خود کند ودر آینده ی رقابتهای بین المللی نقش داشته باشد.

ج) شکل گیری بازارهای بسیار بزرگ جدید .

شواهد موجود نشان می دهد که بخش عمدهای از بازارهای جدید محصولات مختلف متکی برفناوری نانو خواهد بود و به همین دلیل ، دولتها و شرکتهای بزرگ و کوچک به دنبال کسب جایگاهی برای خود در این بازارها هستند. «میهیل روکو»، رییس کمیته علوم و فناوری نانو در ریاست جمهوری آمریکا طی مقاله ای در ماه می سال 2001،علوم فناوری نانو را برای تغییر چشمگیر اقتصاد جهانی یادآوری کرده است. برمبنای پیش بینی وی و تعداد دیگری لز صاحب نظران ، در 10الی 15 سال آینده ، فناوری  نانو بازار نیمه هادی را بطور کامل تحت تاًثیر قرار خواهد داد. خبرهایی نیز که اخیراً درباره ی شرکتهای اصلی سازنده پردازنده های کامپیوتر در آمریکا و ژاپن منتشر شده است، از ورود پردارنده های متکی بر نانو ترانزیستور را وارد بازار خواهد کرد قدرت و سرعت بسیار بیشتر و مصرف کمتر نسبت به آفرین دستاوردهای امروزی نیمه هادی دارند.

همچنین از هم اکنون بازار بزرگی برای بکارگیری مواد جدید در محصولات فعلی،در حال شکل گیری است.موادی که می توانند خواص جدید و فوق العاده- ای به محصولات موجود ببخشند و موجب کاهش قیمت آنها شوند. به عنوان نمونه،نانو لوله های کربنی با وزن بسیار کمتر استحکام بسیار بیشتر نسبت به موادی چون فولاد،بخش زیادی از صنایع را در آینده تحت تاًثیر قرار خواهد داد.

  کاربرد های دیگر:

پژوهشگران سراسر دنیا برای یافتن کاربردهایی برای نانو لوله ها در زمینه های مختلفی مانند رنگ،باتری و وسایل الکترونیکی کوچک،در حال رقابت با هم هستند. یکی از این موارد دستگاه اشعه ایکس است که در آینئه می تواند کوچکتر و ارزانتر و دقیقتر باشد و عملکرد بهتری در مراکز رادیولوژی و مراکز بازرسی فرودگاه ها داشته باشد.

از نانو لوله جهت ذخیره انرژی بهتر در باتری ها نیز، استفاده می شود. کاتالیزورها نیز کاملاً به سطح ویژه را به مقدار فوق العاده ای افزایش داد که سبب افزایش سرعت و کارایی در واکنش های شیمیایی می شود. با بهره گیری از فناوری نانو می توان گریسی تولید کرد در درجه حرارت های بسیار بالا هم بتوان از آن استفاده کرد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فرشاد وحیدپور ( دوشنبه 85/12/14 :: ساعت 5:12 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

از کاهگل تا نانو کامپوزیت
نانو فناوری
آزمایش نا نو
عکس
سلام
 

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 4726
» درباره من «

عصر نانو

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» طراح قالب «